søndag den 11. april 2010

Forår

Foråret er den tid på året, hvor naturen genstarter.

Så poetisk ville Bill Gates nok udtrykke det, og på en måde ville han have ret. I går var den første seriøse forårsdag. Og genstartet det blev jeg.

Dagen startede kl. 7.00, hvor jeg vågnede op med usædvanligt heftige tømmermænd. Det var noget værre rod. Men efter at have sundet mig i ca. et kvarter stod jeg op, drak to glas vand, indtog 3 panodiler og sked minimum et kilo.
Tilbage i krybben, men før jeg lagde mig og puttede med CPB, åbnede jeg vinduet ud til gaden, og kold luft og fuglefløjt strømmede ind sammen med uimodståeligt solskin. Det var som at blive aet blidt af en køling hånd når forårsluften strøg henover panden. Og selvom jeg havde både kvalme, hovedpine og ondt af mig selv, så var det umuligt at undgå at blive totalt glad i låget. Lige indtil jeg faldt i søvn naturligvis!
Men tre timer senere vågnede jeg op. Veludhvilet, knap så hung over og med det fantastiske solskin i båndsløjfe. CPB var provokerende frisk, hun fablede løs om bager, juice og gåtur, mens jeg forsøgte at fortrænge den virkelighed der masede sig på, specielt i mit hovede. Men hun fik stablet mig op, jeg fik kastet noget over mig og "hey ho Silver" afsted til brødsmeden!

Den friske forårsluft var uforsvarlig. Uanset hovedpine eller gnavenskab, så virkede gåturen til bageren og tilbage igen som en katalysator (et aggregat man altid omtaler som om alle ved hvad det er? Men det ved jeg faktisk ikke selv! Tror det er noget der sidder i en bilmotor, men det bruges ofte sammenhænge hvor der kommer noget ind og noget andet ud - altså en slags tryllemaskine? Jeg ved det ikke....) for en god dag.

Vi var så forårskåde, at morgenmaden (kl. ca. 11) kun kunne indtages udendørs på terassen. Og mens vi sad der og lod os sole var det at CPB sagde: "Jeg har helt vildt lyst til at gå på indkøb efter frø og jord, og så få ryddet op her, og gjort sommerklar".

(Den trofaste læser vil vide at min økonomiske situation ikke engang er til et brev karse, men jeg har fået mig en Sugar-Mama, som nu havde lyst til at vi sammen ryddede op i haven og sået frø)

Altså fik vi mokket en klapvogn ned i Netto, fyldt Pukkamulta i undervognen og handlet frø og fisk (den vender jeg lige tilbage til). Vi trillede hjem og angreb haven i et sandt arbejdsraseri, hvor hækken blev klippet, fliserne fejet, møblerne vasket af, hynderne vasket og græsset fejet (ja, jeg ejer ingen løvrive, så hvis bladene skulle væk, så var det kosten).
Fem stive timer knoklede vi løs, mens solen bragede ned i gårdhaven. Temperaturen lå ca. på 25 grader, så da det blev aftensmadstid, kiggede vi på hinanden og aftalte at laksen da skulle grilles. Nu vidste jeg godt at de to grill (hvad hedder det iøvrigt i flertal, griller?) som var i haven begge var i en forfatning hvor det ville tage timer at gøre dem klar til madlavning. Endnu engang kom min frelsende engel mig og min appetit til undsætning.
CPB: "Jeg har faktisk en helt ubrugt Weber Smokey Joe bordgrill stående derhjemme"

Den hentede vi sammen med hendes plantebord fra altanen. Nu har hun flyttet sit første møbel! Hvornår resten følger efter, tager vi stille og roligt, men i går var den hidtil bedste dag, hvilket er bemærkelsesværdigt da jeg synes det hver dag jeg har været sammen med hende. En støt opadgående kurve. Nu med forår on top.

1 kommentar: