tirsdag den 17. maj 2011

Men det er billigt og så bli'r man fuld som et svin

Jeg har en fetish med den blå avis. Det er som om denne gravplads for genbrug forener mit krejlertalent med trangen til at give nyt liv til gamle ting. En vanvittig historie kan tage sin begyndelse, og det hele startede med at Nøgenløberen og jeg tog en tur på lossepladsen med hans bil og trailer, og mit skrald fra byggeriet af køkkenet.

Men for at lave nedslaget det rette sted, så må jeg retfærdigvis sende uanede mængder af respekt i retning af CPB, som på anden måned formår at være good-sport-gravid på min byggeplads selvom hun efterhånden er i sjette måned.
At vi nedlagde køkkenet, sløjfede kontoret og væltede en væg, har jo i den grad lagt beslag på resten af vores domicil. F.eks. er vores kontorting rykket ned i soveværelset i kælderen, hvor hendes badeværelse er blevet omdannet til midlertidigt køkken. Alt sammen hyggeligt og tåleligt, hvis ikke det altså lige var fordi at stuen er blevet omdannet til materialeplads for alt det som venter på at blive monteret. Først kom køkkenelementerne, siden gulvet, og nu er der også klunset en kæmpe stålvask fra den blå avis.
I praksis er vi derfor uden stue, soveværelset er fyldt med papirer og tøj, og badeværelset rummer et komfur, en opvaskemaskine, fire skabe og alt inventar fra et køkken.

Og hvad har det så med graviditet at gøre?

Ja, f.eks. det dersens redebyggergen, som kommende mødre får aktiveret når maven vokser (og hun bobler af gær). Trangen, og evnen, til at købe/samle ting til den lille ny er bare ikke mulig at leve ud, for der er ikke plads! Vi kan ikke klemme en barneseng/vugge/bodystocking ind. Noget sted! Og det er uholdbart. Som alle andre kommende mødre skal hun da have love at bygge rede.

Derfor knokler jeg løs på køkkenenet (Mens jeg syder af fusel). Og med lidt held (og 6. ferieuge og særlig feriegodtgørelse i maj) har køkkengulvet snart ligget længe nok i stuen, til at det kan monteres i køkkenet. Til alle ikke-selvbyggere kan jeg fortælle, at det er noget med fugtigheden i træet, som gør at pakkerne med gulv skal akklimatiseres, førend gulvet monteres, ellers trækker gulvet sig sammen når det tørrer og så kommer der revner mellem brædderne.
Når gulvet er monteret kan køkkenet komme på plads, og så er stuen klar. Klar til at der kan blive kontor, så papirer, borde, stole, computere mm. kan komme ud af soveværelset og det kan blive soveværelse igen, med babyseng, børnetøj og alt det der. Når det nye køkken er klar, kan jeg også genetablere badeværelset, så der kan komme et puslebord, og forhåbentlig er det før barnet kommer i august, men det tror jeg nu nok.

Hvad har alt det her så med den blå avis at gøre?

Jo, altså det dersens kontorshit har ligesom ikke funket for mig. Ever! Jeg har altid haft papirarbejde på en hylde, et gammelt arvebord eller noget andet, men indbydende har det aldrig været, og nu hvor stuen i teorien er nyrenoveret (vinteren 2009), så synes jeg (og mit over-jeg, CPB) at det vil være synd og skam, hvis mine uvaner skal med ind i den. Derfor skal der nyt kontormiljø til. Et arbejdsbord der er stort nok til os begge, stole der måske er mindre kontorstolagtige og dermed kan bruge til andet end kontorstole og først og fremmest rene linjer.
Det fandt jeg i den blå avis. Eneste bet, det kostede et par tusinde... og stod i København. Det er lækkert, har rene linjer og SÅ ER DET BILLIGT!, men jeg mangler bare lige et par tusinde... og transport fra København.

Så hvad har det med den blå avis at gøre?

Jo, jeg snakkede med min mor, Mama Cash, som spurgte lidt til mit køkkenprojekt. Jeg fortalte om vores indbotetris, og hun er jo en sand skrivebordsridder, så hun forstod mit dilemma. Men da vi byttede og jeg spurgte til hendes liv helt ovre i København (ja, kære læser, du er på rette vej... hun bor i København, hvor bordet er), så kunne hun fortælle om at hun i øjeblikket er nervøs for sit elskede kolonihavehus, hvor de gamle vinduer er ved at rådne i en grad så glasset faktisk har skrevet flyttemeddelelsen.
Nu er vinduesudskiftning jo faktisk en del af mit repertoire, så jeg fik hende straks talt fra at få en tømrer ud og kige på sagen. Derimod fik jeg hende til at måle på vinduerne og overlade sagen til mig. Jeg sætter nye vinduer i dit hus Mama, og du hjælper din søn til bedre at passe sit arbejde ved at købe ham et skrivebord.

Ok, lidt havde det med den blå avis at gøre, men når du ikke har fem vinduer, så kan du jo ikke lave hendes hus?

Næ, men jeg har den blå avis, og de fem vinduer fandt jeg i jylland, lige rundt om hjørnet (sådan en 20 km væk) for 900,- Nu manglede jeg så bare 900,-, en bil og en trailer, og det er her vi vender tilbage til den dag, hvor Nøgenløberen bad mig smide hans afmonterede bilstereo i elektronikskrot.
- Hvad fejler den?
- Ikke noget, jeg har bare fået sat en i der kan tage USB og jack-stik!
- Skal vi så ikke lige prøve at sætte den i den blå avis?
- Det tror jeg ikke vi får noget for, men du må da gerne prøve...
For at gøre en lang dialog kort, så har jeg nu fundet ud af at brugtmarkedsprisen er omkring 1200 som udgangspunkt. Nu skulle vi jo skyde dimsen af, så den kom i til en tusse, og allerede nu er der bid, dog lidt under, men vi ender med en lille plov hver og Nøgenløberen som nu har meldt sig som chauffør på vindueshentningen.

Nu mangler jeg bare transport til København i juli, så vinduerne kan komme til kolonihaven og bordet kan komme til Horsens. Og så selvfølgelig at montere vinduer for min gamle mor, et liv i sus og dus!

4 kommentarer:

  1. Og det er en god historie.
    Jeg skal desværre ikke den vej, men jeg vil godt passe din mors kolo, når hun ikke er der. Savner nemlig lidt græs.

    SvarSlet
  2. Phew, jeg bliver helt rundforvirret af at læse den historie.
    Fed karma ;-)

    SvarSlet
  3. Det er win med win på. Jeg troede at du boede på Amager :D

    SvarSlet
  4. @Husmoder -Jeg skal høre hende o, hun mangler hus-sittere denne sommer!

    @AL - Tak og ja...

    @Nemlig og du bliver sgu nok nødt til at google orange billet hvis det der house warming er alvor?

    SvarSlet