Min æblelydsender er desværre blevet et afholdsapparat! Mandag d. 16. maj valgte den at nedlægge arbejdet og nægtede at finde signal noget sted. Det betyder at den ikke længere kunne bruges til at ringe til eller fra eller sende en digital brevdue.
Jeg købte den jo sidste sommer, så der må jo være noget garanti der gælder? Derfor afleverede jeg den i Teliashoppen, hvor jeg havde købt den. Til gengæld fik jeg en kvittering for at telefonen ville blive videresendt til deres servicecenter, Telecare i Ålborg, hvor den gennemsnitslige rparationstid ville være 2-3 arbejdsdage plus fragt, samt en lånophon af fabrikatet Sony Ericsson.
Ingen af delene har levet op til forventningerne.
Lånophonen er så elendig, at jeg hverken kan ringe, løfte røret hvis andre ringer eller sms'e, fordi jeg åbenbart er for teknisk usnild til at slå stavekontrollen til og ordforslagsfunktionen fra? Det betyder at hver gang jeg skal skrive noget, så skal jeg vælge bogstaver ved at trykke flere gange på f.eks. tre gange "ABC" for at få et "C", problemet er bare at telefonen 'blokerer' for at man kan se det ord man er i gang med at skrive med en sort bjælke, så jeg er nødt til at tælle mig frem, og så slette, hvis jeg f.eks. kommer til at trykke 2 eller 4 gange.
De første tre bogstaver står jo på tasten, så det er bare meget besværligt, men "Ø" f.eks. står jo ikke på nogen tast, så det må være 4 tryk på MNO, ikk? Näh, det blev til "Ö" og sådan er det hele vejen...
Da jeg bare fik telefon og oplader, og ingen instruktionsbog, modelnavn eller noget, gad jeg ikke lære telefonen at kende når det bare var for 2-3 arbejdsdage.
Efter en uges tid begyndte jeg at bande for alvor over dette svenskfinskamerikanske stykke plastikaffald!
Jeg fandt min kvittering for indlevering af iPhonen. Nederst stod anført med store bogstaver:
"Du kan følge din reparationsstatus på telecare.dk, din TC Onlinekode er: XXXXXXXXXXX"
Det forsøgte jeg så, og fandt ganske rigtigt en digital kvittering på nettet, som viste at jeg ugen inden (17.5.) havde indleveret min telefon men at ordrestatus var ubekræftet. Hvad fanden mon det betød?
Derfor skrev jeg til dem på deres angivne mailadresse d.26.5.:
Hej Telecare
Mit navn er ThomasAndersson. Jeg har indsendt en black iPhone 3GS 16gb, som har fået et serviceordrenummer der hedder XXXXXXXXXX. Den blev indsendt 17. maj og nu har vi den 26. maj. På min kvittering kan jeg læse at en typisk reparation tager 2-3 dage, hertil lægges forsendelse. Men da min telefon i morgen har 10 dages jubilæum, har jeg brug for at vide om den er noget ganske særligt? Jeg savner den nemlig meget, da den lånetelefon jeg har ikke kan synkroniseres til mig, jeg kan med andre ord ikke finde ud af den. Det betyder først og fremmest at jeg har svært ved at holde kontakten til mine to teenagedrenge, når de er hos deres mor. Kan I hjælpe mig med at få en fornemmelse af reparationstiden?
Mvh
Thomas Andersson
Senere fik jeg dette svar:
Send mig venligst et imeinummer på telefonen.
Der dukker ikke noget frem på det sendte nummer.
Med venlig hilsen
Lotte
Dejlig service med et hurtigt svar, men foruroligende at de ikke kan finde min telefon. Jeg skyndte mig fluks at sende IMEI-nummeret, da det selvfølgelig ikke er ordrenummeret de skal bruge, det er da klart!
Dagen efter fik jeg svar fra Lotte:
Vi har ikke modtaget nogen telefon med dette imeinummer…………… Med venlig hilsen Lotte
Og ja, hun er så glad for punktummer! Nå, men så gik jeg på telecare.dk og indtastede min TC Onlinekode og fandt min kvittering igen. Jeg kunne nu konstatere at jeg stadig på deres side kunne finde en kvittering for at jeg havde indleveret min telefon 17.5. og at status er ubekræftet. Så jeg skrev:
Det synes jeg er meget mærkeligt. Jeg har selv fundet min ordre og onlinekvittering for at den er indleveret hos jer på mit tc-nummer 13349XXXXX.. Hvis jeres system viser at telefonen er indleveret hos jer, virker det meget mystisk at I ikke kan finde den på nogle af de numre, som I har oplyst mig?
MvhThomas
Det gav et svar 30.5.:
Hej Det er slet ikke så underligt endda TCO er blot et pre registreringssystem. Jeg kan dog se at den er registreret i vores interne system i går. SÅ der vil blive kigget på den asap -Bjørn
Det undrer mig at deres mails ikke bærer præg af at de ved hvem de skriver til. Et "Hej Thomas" ville være på sin plads, så man ved at de har sat sig lidt ind i hvad de svarer på. Ja, kald mig bare gammeldags og bedrevidende, men jeg undrede mig. Men min mormor har lært mig at høflighed koster ingen penge, så jeg valgte at beholde den gode tone og se lidt humoristisk på tingene.
Hej Bjørn
Tak for dit svar. Det der undrer mig, er at jeg indleverede telefonen tirsdag d. 17.5., men ikke har hørt noget fra den siden da, før i går. Hvor har den været imens? Har den oplevet noget spændende? Og hvornår kommer den hjem?
MvhThomas
Det svarede de ikke på i går, så jeg har fulgt det op her til morgen med en mail der i emnefeltet hedder "Tillykke med de 2 uger"
Hej Telecare
Det er nu 14 dage siden at jeg indleverede min telefon hos Telia i Horsens.
I de papirer jeg har fået som kvittering står der at gennemsnitslig reparationstid er 2-3 arbejdsdage + fragt. Hvor mange dage om ugen arbejder I? Er fragten flaskepost? I givet fald, hvilken kystlinje skal jeg afsøge?
MvhThomas
Jeg kan stadig indtaste min TC Onlinekode og min status er gået fra 'rød prik og ubekræftet' til 'gul prik Bekræftet reparationsstatus, Igangværende værksted' Oh, I'm soooo happy!
Nu har jeg fået nok af Sony E og drillerierne. Min egen barnlig form for hævn består i at nægte at vælge bogstaver i sms'er. Jeg skriver med de taster der passer til det jeg vil skrive, f.eks. forleden hvor mine knægte sad og så FCK med Nøgenløberens søn, og jeg havde to Carlsberg i posen. Fluks sendte jeg ham et signalflag: "Ajjd dpdmgdmd pdp fck. Grmmt djag!" Så kunne han selv få lov at arbejde med at tyde at "Alle drengene ser FCK. Grønt flag!" og når han ikke forstod en meter sender jeg ansvaret til Sony!
Ligesom forleden hvor jeg inviterede ham til at komme over og se at jeg var færdig med at lægge gulv: "Nä jeg tglle vire dgg at gtjtdt napten dp jagt".
En udernøgsele har vsit at man fisatk gdot kan lsæe hadv flok sviker når brae fsøtre og sditse bastogv er på rtete palds... Længe leve Sony E!
Pssh! Hvor er det dog bare.... Pshht!!!
SvarSletHeld og lykke med returneringen af telefonen. Måske den har en logbog, hvor du kan se hvor den har været? For det KAN jo godt være, at den har oplevet noget spændende...
brae rliog, Setve Jbos ved hovr den har vræet.
SvarSletJeedowt ._.
Langt ude!
SvarSletMen også ret sjovt...
Jeg har fået svar fra Telecare: De har ikke modtaget den fra Telia før 28.5. Altså er jeg gået i flæsket på Telia. Jeg går efter kompensation for mit abonnement, når jeg har 1 månedsjubilæum.
SvarSlet