mandag den 21. september 2009

Endelig

Sidste år gik jeg med et debatindlæg på fingerspidserne. Jeg var bare begravet i arbejde og konflikter, samt økonomisk krise, så det blev aldrig til andet end notater i morgensidebogen.

Men i dag så jeg på DR's hjemmeside, at andre har taget tråden op. Der var også ganske forudsigeligt, da det er ualmindeligt rimeligt og fornuftigt at tænke på en ny måde.

Det handler om privatbilismen. Om at begrænse den. Men også at gøre det nemmere og mere fleksibelt at bruge den. Lyder det skørt?

Jeg var irriteret over en P-bøde. Det er jeg nok ikke den eneste der har været? Men hvorfor er det egentlig at det skal være gratis eller svinedyrt at parkere? Hvorfor sidder der ikke bare en GPS-digenot under kølerhjelmen, som registrerer når bilen holder på en p-plads i by-zone? Så afregner man pr. minut man parkerer... Ikke flere p-bøder, men bare en afgift efter hvor meget man bruger det.
Selvfølgelig skal folk der bor i byerne have en "hjemmezone", hvor de parkerer gratis, og der skal da også være en form for "nat-sænkning" på afgiften. Det hele afregnes via PBS, så man slipper for p-automater, stress over en p-billet der udløber, man slipper også for bøderne, men betaler tilgengæld for at benytte byernes asfalt.

Derfor kan man også lave betalingszoner, som registrerer hvis man kører ind i byzone og ding! Så koster det f.eks. en 10'er! For vi skal have folk til at tænke over hvornår de drejer nøglen. Hvis man skal handle to indkøbsvogne, tror jeg gladeligt man betaler de 10 kroner for at kunne køre det hjem i bil, også selvom vi taler mindre end to kilometer. Men skal man hente en pose slik på tanken/i kiosken og koster den 10 kroner ekstra, så kan det da være man lige sadler jernhesten?

Det skal ikke koste det samme at have bil på landet! For der er det ikke muligt at have offentlig transport i samme grad. Men en omlægning af registreringsafgiften, så bilerne bliver billigere i indkøb, men dyrere at køre i, men at man tilgengæld betaler en kilometerpris, så bliver tanken også flyttet på den enkelte køretur - er den nu også nødvendig i bil? En GPS-digenot der registrerer hvor langt du kører og i hvilke afgiftszoner, og så sender dig en regning efter dit forbrug, det er efter min mening en bedre ordning. Afgifterne bør naturligvis inddeles efter miljøbelatsning, så de der 4x4'ere kommer til at cykle noget mere med golftaskerne, eller i det mindste bidrager mere til vejenes vedligehold, naturgenopretning og kattens værn;-D

Der skal nok være en overgangsordning, hvor biler ikke kan synes uden installation af GPS-teknologien, men alle de gamle Golf'er fra 80'erne skal væk. NU, og det skal være dyrt at beholde den. GPS-teknikken kunne evt. kobles op på motorstyringen, så man i byzoner, ved vej-arbejde og på motorveje og landeveje kun kan køre det tilladte. Jeg kender ingen argumenter der holder, for at det skal være muligt at kunne køre hurtigere end tilladt (mit eget er at det tager for langt tid, at jeg har styr på det eller at det er kedeligt at køre langsomt).

Jeg ville nok selv ligge i den høje ende af skalaen med 40000 km/året, men måske vi ville begrænse noget af det hvis det kostede hver eneste gang... Som det er nu opfatter jeg (og sikkert ikke som den eneste) den halvårlige vægtafgift som en form for abbonnement - Nu har jeg betalt, og uanset hvor meget jeg kører koster det det samme i vægtafgift... Det er da ulogisk!

Og mens vi er der: Hvem kan forsvare at bliver på gule plader er billigere? Det er da ulogisk at jo færre vi kan sidde jo billigere skal det være... Det betyder også at køber man en bil med plads til flere, og dermed mindre CO2 pr. passager, så bliver det dyrere... Nej nej N. E. J. Blev der sagt!

Teknik i biler ville også inkludere et alkometer på startlåsen, så man aldrig kan føre en bil i beruset tilstand. Andet virker ulogisk og oldnordisk...

Alle disse tanker tumlede jeg med, men kunne ikke få dem på papir, nu læste jeg en notits der satte mig igang alligevel...

Kør forsigtigt

2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lide din tanke, dit ræsonnement. Der ER for mange, der tager bilen for ingenting.
    Jeg går ind for miljøet.
    Jeg kan også godt lide den med alkolåsen.
    Kunne man så samtidig ikke installere en sort boks, der fortæller, om man kører for stærkt? Jeg ved, de findes, at nogle forsikringsselskaber udlover billigere forsikring til unge mænd, der via en sort boks kan bevise, de har overholdt fartgrænserne.

    Men, når alle de her ting så er installeret. Er vi så ikke i gang med en form for overvågning? Og ER det virkelig den vej, vi vil gå?

    Jeg skal skynde mg at sige, jeg ikke har læst artiklen. Har ikke tid pt. Måtte bare ytre mine umiddelbare tanker. - De ligner nemlig dine. :-)

    SvarSlet
  2. Ja hvor svært kan det lige være?

    Jeg er enig med Nette i at det er overvågning og at nogle sikkert vil himle op om Big Brother osv, men hvis man har rent mel i posten, så kan del vel være ligemeget...

    Håber snart at Christiansborg vågner op og for en gang skyld arbejder lidt hurtigt. Ja ja, jeg har da lov at håbe, selvom det er totalt urealistisk ;-)

    SvarSlet