mandag den 29. december 2008

Åh jo, jeg glemte jo næsten...

At fortælle om julen 'på den gamel præstegård'

Det har faktisk været en god jul. Jeg er næsten rask igen, vi har julet med min familie og holdt jul med SHM's bonusmor, hendes datter og Guitar-bohemen, som lakonisk udtalte kl. 02.15 på terassen med en smøg: "Det er helt underligt med en jul uden drama..."
Deres far, min svigerfar døde i marts, og selvom han er både elsket og savnet, er der nogle ting der er gået over i anekdoternes evige jagtmarker, som den jul hvor han gik sur i seng kl. 21 fordi han ikke fik ret i en diskussion, eller dengang han gik i seng med ordene: "I skal bare hygge jer og drikke alt det i orker", for næste dag at få et føl på tværs over at alle øl var drukket!

Men julens absolutte mellemøstforhandlinger var julefrokosten 2. juledag, eller var det 3. juledag? hos DKV (læs andensteds om planlægningen af datoer).

Nå, min vi kommer kl. fem, blev altså til at DKV ringede 1. juledag og sagde: "Vi regner med at maden står på bordet kl. to!" Vi kommer kl. to svigermor... Godt så.
Kl. to kom vi til et veldækket bord, tilstede var DKV, Mont Blanc, Mont Blancs gamle far, SSS, Klippen og deres tvillinger på ca. to. Det var både lækkert og hyggeligt, og detaljerne skal jeg ikke kede jer med, men vi fik både sunget, spist, drukket og pakket ud. Der var lutter gode gaver, inkl. en filtet hat til SSS fra DKV. SHM og jeg morede os med at hype den:
"Det er bare så meget dig!", sagde SHM og blinkede til mig.
"Den ER smuk", supplerede jeg
"Den fremhæver dine øjne på en helt ny måde", overtog SHM
"Yeah!", kvitterede jeg
Mens SSS snoede sig for at undgå at skulle fjerne byttemærket. Jeg betragtede det som en stille, barnlig 'hævn' over alle de gange DKV har tvunget aflagt tøj ned over SHM og SSS har overøst det med komplimenter, så hun selv slap for at at overtage det.
"Jeg ved ikke rigtig, jeg synes bare det ligner noget jeg gik med i 90'erne" forsøgte hun sig.
"Præcis, det er retro, du ser meget yngre ud - og smukkere", råbte jeg fra en lænestol med en øl i hånden og et grin på læben...

Nå men byttemærket kom ikke af, og dag blev til aften, børn blev til sovende klumper og voksne blev fulde... Det lyder altsammen som en normal efterjuleaften. SSS stemplede ud, Mont Blancs far blev lagt i seng og DKV begyndte at drømme om sin runde fødselsdag til september.
"Da jeg fyldte 50 var der nøgenbadning"
"Du er vist blevet lidt rundere, så der er vist ikke nok vand i søen nu", forsøgte Mont Blanc sig.
"Jeg kunne godt tænke mig at der var musik, gøglere, tjenere, mere end 120 mennesker og at alle havde en ret med de selv kunne..."
Her stemplede jeg lidt ud, da planlægningen at dato for julearrangement over 14 dage krævede 3-4 radikale ændringer, hvorfor planlægning af en fødselsdag om 10 måneder synes totalt uoverskuelig.
Klippen derimod var lige vågnet af sin dvale (SSS var gået til køjs), så han hældte øl i halsen, forklarede meget direkte DKV at hun alligevel ville nå at lave det hele om mindst 30 gange (mens jeg krummede tæer over at han sagde hvad jeg tænkte).

Jeg gik i seng, det samme gjorde SHM. en halv time efter at vi sov, blev vi vækket af et ordentligt brag (troede det var et jordskælv), der viste sig at være Klippen. DKV havde advaret ham mod trappen.
"Den er frygtelig stejl, Mont Blancs far faldt på den igår, tror du ikke vi skal hjælpe dig ned?"
Men klippen var fuld (også af selvtillid) så han gik i knæ i køkkenet, stemte begge håndflader mod gulvet og satte af med samlede ben, hvorefter han hoppede rundt om køkkenbordet som en frø på ca. 75 kg.
"Nu skal jeg vise dig hvordan man klarer den, svigermor!" var det sidste hun hørte ham sige inden han frø-hoppede 6 trin ned af den stejle kældertrappe i en stor potteplante. I kælderen som SSS, tvillingerne, SHM, undertegnede og vores tre børn.
"Det er bare klippen" mumlede SHM og vendte sig om.
"Nå ja", tænkte jeg og sov videre.



SSS havde lidt svært ved at få ham lagt til ro, og prøvede forskellige løsninger, men det virkede som om hun endelig fandt en der fungerede...

Dagen efter var SSS, Klippen og tvillingerne kørt hjem da vi vågnede. Men som Mont Blanc sagde: "Klippen lignede ikke en der var vant til at pakke bil"

Det var så den jul - Nåh jo Kridt-Iglen fik også skoldkopper i julegave af tvillingerne. Tak for det, så slipper vi for at blive hjemme fra arbejde med sygt barn en anden gang, men kan få det overstået i ferien:-)

God Jul

Ingen kommentarer:

Send en kommentar