torsdag den 25. december 2008

Lokomotiv?

Nu starter vi sagde jeg... Vi er i gang med en intern konkurrence herhjemme. Hvem kan skrive mest på 8 minitter? Det tror jeg desværre SHM kan, men pointen er i virkeligheden også en helt ande. Jeg har købt en bog på arbejdet om skriveprocessen. Og det første kapitel handler om hurtigskrivning. Det er så det vi er i gang med nu. Man får et emne, og skriver gennem 8 minutter om det der falder en ind og vupti skulle man genre have nærmet sig noget fornutfigt. Mon det kan ses at stavefejl og tegnsætning er ligegyldig?

Vores ord som skulle gennemsyre det hele var Lokomotiv! Lokomotiv! Goddam. Jeg ved faktisk en hel del om lokomotiver, da Professor Teflons første stopre halvautistiske besættelse var netop tog. Alt inkl. fjenrsyn og musik, blev kaldt tog, det var hans føærste og længe opgs¨å eneste ord... Drenge der kun kunne sige tog!

Men al fakta om tonnage, ydeevne, trækkraft, bremselængde og årstal, brændstof osv. er ikke det interessante for ig lige nu. Næh jeg vil hellere dvæle lidt ved ordets betydning.

Lokomotiv. Et lokomotiv er noget der bevæger sig, noget der går forrest, noget der trækker andre med, noger tstærkt og mægtiig. Hvem har hørt om et genert lokomotiv med præstationsangst? Nej vel... Lokomotivet der ventede til alle de andre vogne var kørt? Det lyder sgu fjollet... Lokomotivet der trak den gale vej!

Nej vi forbinder vist allesammen et lokomotiv med noget stabilt og pålideligt... I rusland og østlandende er der mange fodboldklubber der er navngivet Lokomotiv Moskva, Sofia, osv... Det er de gamle togarbejdere der spillede der, og lokomotivets egenskaber er overført til fodboldbanen... Sejt synes jeg...

Lokomotiv kan mn også kalde et menneske der leder andre, går forrest og ikke er bange for at tage fat. HTiden er gået!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar