tirsdag den 9. december 2008

Svigerfamilie... Hvad gør jeg?

Hvad gør I?

Julen står for døren, og kalenderbingo skal spilles. Hvem er med hvem hvonår?

Vi holder jul med SHM's bror, Guitar-Bohemen. Hans mor og søster kommer med, det er en sammenbragt flok, da SHM's nu afdøde far nåede at være gift tre gange. Travl mand!

Mine forældre + min bror, Teknokraten* m. familie ser vi før jul.

Så den store joker i kabalen er SHM's mor, Det Kære Væsen & kæresten; Mont Blanc, SHM's søster, Solo SynkronSvømmeren & manden; Klippen og børn. Mont Blanc og Klippen er væsensbeslægtede. De er ninja-agtigt rolige uanset hvilket stormvejr de sidder midt i. Oftest følger de alle ændringer og udsving med en stoisk ro. Jeg er fuld af beundring. I den sammenligning er jeg en tøs; jeg er vanskelig, diskussionslysten og undrende når jeg synes der er dobbelte standarder eller planer bliver ændret.

I dag var der så for-julemiddag hos Svigermor. Ikke gaver, glögg og alt det der, men bare sidste runde af planlægningen.

Jeg ved ikke hvordan i har det med jeres DKV, men jeg har kendt min længe... 15 år cirka, så nu forstår jeg hvad hun mener, bilder jeg mig ind.
- Nu skal I bare spise noget frugt, ellers kan I ikke spise noget til maden!
Det betyder "Der er ikke noget kage, slik, konfekt før maden", og sådan nogle koder er der masser af, f.eks. når hun taler for Mont Blanc:
- Mont Blanc synes det var underligt at vi ikke var med til julefrokosten i sidste weekend!
Det betyder "Jeg ville gerne være med når I ses".

Dette DKV-kodesporg kan nogengange gøre det svært at planlægge. Som den dag vi var til middag hos dem sammen med SSS & Klippen, og DKV pludselig siger ud i lokalet:
- Mont Blanc vil høre om SHM og SSS vil med til koncert på søndag, vi har købt billetterne?
Hvad siger man så?
- Nej, jeg havde ikke forestillet mig at skulle være alene hjemme med 3 krapyler på søndag, mine weekender er små oaser for mig for tiden, og SHM er sgu rigeligt i underskud for søvn i forvejen!
Nej vel? Specielt ikke når SHM bliver begejstret på stedet. Hvem vil være joy-killer?
- Det lyder da bare fedt, det skal I da gøre, siger min mund.

Jeg har vendt situationen i hovedet, og selvfølgelig er det et udtryk for næstekærlighed og opmærksomhed der er årsagen til invitationen, men sagt ud i lokalet hvor alle dem der skal med synes det er fantastisk, bliver jeg alligevel gidslet lidt til at mene det 'rigtige'.

Vores foreløbige aftale for julen var nemlig, en gang i november, løseligt blevet aftalt til at være:
Ikke 1. juledag, d. 25. december (alle var enige om at tømmermænd og søvnunderskud skulle have fred den dag, SSS's klarsyn slog til)
Ikke 2. juledag, d. 26. december (SSS havde et venindearrangement, der havde absolut førsteprioritet, af grunde vi sagtens kunne forstå - og DKV's ønske var at vi var sammen en hel dag. SSS ville gerne åbne for muligheden at alle blev og sov, så vi kunne fulde os og ingen skulle køre. Alle var for denne betragtning)
Men så 3. juledag, d. 27. december da. Den tager vi.

Men så nemt skulle det ikke gå, for DKV havde lige en 'trumf' i ærmet sidste gang vi drøftede planerne.
- Er I sikre på at det passer jer med d. 27.?
Det betyder: "Jeg har noget andet jeg gerne vil d. 27."
Det viste sig, at hendes søskende havde aftalt at mødes den dag, så derfor ville de gerne kunne køre til København senere den dag.
SSS kom med en Salomonisk løsning der virkede fornuftig: Hvad med d. 26. december om aftenen, sove til d. 27. og så hjem efter frokost?
Det passede alle. Dengang. Men så var det at jeg så en annoncen for en koncert SHM og jeg havde snakket om at tage Guitar-Bohemen med til... Det var d. 26. om aftenen!

I aften prøvede jeg så at se om reglerne for at bøje aftaler gælder for alle.
- SHM er blevet inviteret til koncert d. 26. december... hvor fast er den aftale?
Men de kender ikke mit kodesprog, eller også er det som når jeg snakker parlør-italiensk, og kalder maden på restauranten for "Bil-lys" når jeg mener "Blændende", og tjeneren griner uforstående af mig!

Aftalen var meget fast, så Guitar-Boheme... Du må vente til en anden gang, når der ikke er planer, eller krydse fingre for at jeg får et sprogkursus i 'svigersk' i julegave:-)

*Min lillebror er uniuddannet ingeniør, altså bedre/mere prestigeuddannet end mig, og i hvert fald højere lønnet. Da der kun er 3½ år mellem os, har konkurrence altid præget vores forhold, i en positiv, drillende tone, så jeg tør godt kalde ham Teknokrat. Der ligger intet andet end misundelse i det :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar