torsdag den 20. januar 2011

Okay okay...

Jeg får faktisk lidt dårlig smag i munden, når jeg tænker over at jeg gør mig morsom på et barns bekostning. Det er jo heller ikke det der er min fremmeste opgave. Faktisk nærmest tværtimod, men jeg har en pointe, som er knap så usmagelig som klippet fra Ondskabens Hotel: Få dog det barn væk!

Altså, hvis Apotekeren og Præsten var mit vennepar, og de spurgte mig: Synes du hun er lidt sær? Hvad kan vi gøre? Så ville mit første råd være: Fjern hende fra sendefladen! Hun har det sådan set svært nok i forvejen, men det hjælper ikke at 'brændemærke' hende i offentlighedens øjne. Det var egentlig udstilling nok, da børnene i Årgang 0, var små, og det hurtigt blev klar, at hun var 'stemt lidt anderledes end de andre instrumenter i musiklokalet', men at melde hende ind i Gifted Children, og lade hende sige på TV at hun er klogere end andre børn, det er i mine øjne det modsatte af et begavet barn, medmindre der er tale om en hadegave?

Okay, Apotekeren og Præstemor taler på skærmen om at hun er klog. Det er muligt, jeg tror de har ret, men de linder også på låget for at tale om at den form for klogskab giver knubs socialt. For min skyld må de gerne melde hende ind i Gifted Children, det tror jeg der er god mening i og kan give mange jævnbyrdige relationer. Men når man vælger at bosætte i 'Udkants-Danmark", skal man også gennemtænke at det her Gifted Child skal bevæge sig i en verden hvor hun skal fungere socialt, og konstellationsmulighederne for leg og samvær måske naturligt indebærer helt almindelige børn!
Og helt almindelige børn vil altså blive stødt på manchetterne over den udstilling der foregår nu. Måske de helt almindelige børn ville kunne rumme en nørd i deres midte, det er sket før, men en kendis-nørd, der nemt har fået et skær at underlig blandet med selvfed, og krydret med overlegen, det bliver nok urimeligt svært!

Så selvom jeg føler mig underholdt over at følge med, så ville jeg faktisk ønske at de trak hende ud af programmet, så hun ikke skal misforstås endnu mere end nørder i forvejen bliver i deres teenageår... tag det fra en der ved det!

PS. Jeg kan bedre leve med at voksne selv vælger at udstille sig. F.eks. kan man diskutere om det er smart at købe ny bil samme dag man får gældssanering? Måske er det? Jeg synes det er selvmodsigende at forklare dem der har lånt en penge at man ikke kan betale, og få eftergivet noget gæld, for så at købe en ny bil... eller låne til den? Men det er måske bare mig? Måske man bare ikke skal gøre det på landsdækkende TV? Ville du låne den fallerede købmand fra vestjylland en bøjet femøre?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar