torsdag den 20. januar 2011

Sæt X i kalenderen... Det er en stor dag!

Den konservative leder har (ifølge en gruppe jeg 'liker' på facebook) krævet brugerbetaling på motorvejene!

Glimrende forslag Lars, men hvorfor kun motorvejen? Lad da dem der kører betale for det... Ligesom med telefonen... Du kan vælge den model der passer dig bedst:
Kører du meget vælger du FRI KØRSEL og betaler en fast afgift
Kører du medium betaler du en grundafgift, men herefter en lav sats pr. kilometer
Kører du lidt, betaler du ingen afgift, men en højere kilometerpris.
Taksterne skal naturligvis være forskellige efter bilens miljøbelastning, så en stor benzinsluger er dyrere en en lille sej-traver.

Det hele styres via en GSM-chip i bilen, som registrerer forbruget.
På den måde kunne man sætte brugerbetaling på miljøbelastningen og vedligehold af vejnettet.

Der skal naturligvis tænkes i zoner, så det er dyrere at køre i bykerner end i landzoner...
Når motoren slukkes i en byzone starter parkeringstaksten...

Man kunne evt. have en kørecomputer der oplyser om det aktuelle forbrug når nøglen drejes?

OG som rosinen i pølseenden, chippen der registrerer hvor mange kilometer man kører, og om man er i dyre eller billege zoner, regulerer også bilens max hastighed så det passer til hastighedsbegrænsningen...

Farvel fartbøder, farvel parkeringsbøder, velkommen ansvarlighed - behøver jeg virkelig køre/holde der?

Men jeg er også bare en naiv drømmer?

4 kommentarer:

  1. Hvad siger bigbrother aka dfo ;-)

    Jowdeet

    SvarSlet
  2. @Claus - Jeg siger god for det! Du mener vel heller ikke at din telefon skal fungere ved to årlige afgifter og så ellers det strøm du tanker op?

    SvarSlet
  3. Jow det skulle den, hvis jeg nu havde betalt 180% i afgift af telefonen.
    Hvis nu registrerings afgiften fjernes, så kan de bare putte afgiften på benzinen, for jeg er enig i tanken om at det skal koste at bruge, ikke at eje.
    Men det der med overvågning den går ikke, skal der så også automatisk komme fartbøder, eller skal bilen begrænses efter fartgrænserne?

    JowDeet ._.

    SvarSlet
  4. Næh, du skal bare kun kunne køre 40 ved skoler, 50 i byerne, 80 på landevej 0g 110/130 på motorvej...

    Det kan sagtens lade sig gøre... Og overvågning vil jeg ikke kalde det, for der er jo ikke tale om at ejerens færdsel registreres, kun bilens!

    SvarSlet