onsdag den 7. juli 2010

Man skal kaste med sten, hvis man gerne vil bo i et glashus

Det er det synkronitet handler om. Ikke at bekymre sig så meget om rimeligt, fornuftigt, realistisk. Ikke at starte med "hvordan", men at starte med "hvad". Vær med på legen. Prøv en gang. Hvad ville du ønske?

Synkroniteten kan forklares som at kaste en sten i en vandpyt og se ringene brede sig. Man ved at en sten ikke kan gennembryde vandoverfladen uden at den 'rystes'. Sådan er det også med synkronitet. Det hele starter med, at du udtrykker et ønske, om noget du gerne vil have sker. Det kan være kreativt, personligt, materielt, ja vær ikke beskeden. Synkroniteten er overraskende stærk. Jeg vil komme med nogle eksempler så kan du jo bruge læsetiden på at fundere over hvad du ønsker dig af livet?

En blød start!

En mand sidder derhjemme og ordner fotos. Han opdager at han mangler en god papirsaks i sit kontor. Næste dag da han er i Netto, ser han et bur med spot-varer og der ligger et saksesæt til 20 kr! Hvabehar? Det er naturligvis ikke de små nisser der om natten har været i Netto og lægge saksene til ham, men hans konstatering/systematisering af hvad han synes han havde brug for 'åbner' hans øjne for muligheden for at få dækket et behov.

Er kærligheden derude til mig?

Jeg har for nyligt lært en ældre, single mand at kende. Rolig nu, ikke på den måde. Han er en pæn mand, lidt genert og ret nørdet. Han er soigneret, har god økonomi og masser af faste rutiner. Han har en datter, som i mere end 20 år har set sin far være single. Da jeg snakkede med hende første gang for ca. 10 måneder siden, fortalte hun mig om projekt "find far en dame". Selvom hun tydeligvis elsker sin far, var hun ikke blind for at det var et projekt der var 'op ad bakke'. Der var masser af forhindringer, som f.eks. at hun ikke vidste om det også var hans ønske, eller om han havde et fint med at være alene. Men hun udtrykte et klart "HVAD" hun ønskede.
Forleden ringede han så og sagde at han de sidste to måneder havde haft en 'veninde'. De sidste par gange hun har ringet til ham, har han været optaget, fordi han har været på date.
Hvordan skete det så? Jo, manden havde selv smidt en sten i vandet, ved at tilmelde sig noget net-dating, og net-dating er et udemærket eksempel på teknologisk synkronitet. Som den blå avis kan man skrive hvad man har, eller hvad man mangler, og se om der er et match derude.

Hvad med evner? Kan man ønske sig at lære noget?

Selvklart! Elevplanerne som blev indført i folkeskolen er et andet eksempel på at verbalisering og visualisering er en måde at opnå synkronitet. Når eleverne bliver inddraget i "HVAD" de skal lære, så bliver sandsynligheden for at projektet lykkes større.
Et andet eksempel er da jeg satte mig for at lære at spille guitar. De der jævnligt udsættes for det vil bemærke at jeg er rykket fra slemt til halvskidt, og er på vej mod at kunne spille noget.
Øvelse gør mester, men man skal sætte sig for hvad man vil øve. Fokusering, ambition og ejerskab er essentielt.

Hvad med ting? Kommer de bare til én?

Det korte svar er ja! Ønsk dig noget. Skriv det ned. Tegn det. Klip ud. Lav en blog og fyld den med billeder og gode ord om hvor meget du ønsker dig det.
Mit orangeri er en meget eksemplarisk case. Jeg drømte om det, men da jeg først gik igang med at sætte ord, billeder, tegninger og tekst på, kom materialerne flyvende fra alle afkroge af landet. Ok, jeg har selv skullet køre en del, men synkronitet er heller ikke en dovenskabsdisciplin. Tværtimod. Ofte er der en del ekstra meter at gå eller også kræver der frækhed og opfindsomhed, men belønningen i form af 'uventet' hjælp er, efter mine erfaringer altid umagen værd! Det føles ikke som ekstra arbejde f.eks. at køre en time efter tre gamle tagvinduer, for undervejs vokser drømmen.

Hvad med penge? Det virker nok grådigt eller usselt at ønske sig lidt flere penge?

Penge er lidt en tuff-one. Måske det ville hjælpe at se "Luksus-fælden" på TV3. Det inspirerende ved det program, er at alle jo har en eller anden form for indkomst. Lidt firkantet er det et spørgsmål om prioritering. Luksusfældens eksperten er meget dygtige til at visualisere mulighederne for n stram økonomi. Forhåbentlig er det de færreste der sidder så håbløst i det som luskusfældens ofre, men de fleste drømmer nok om liiige at have en penny mere i pungen?
Kast med sten. Ønsk, drøm udtal. Når man får tunet sine ønsker, så kommer der penge de mest uventede steder fra. Skat, arv, overarbejde, feriepenge... Men hvis man er ude af fokus, så forsvinder penge meget let igen, hvorimod uventede penge rækker langt til målfaste drømme.

Kan man ønske sig et hus?

Ja for pokker. Den seneste uge har jeg set to eksempler på husønskere, som har udtalt, skrevet, drømt, fantaseret og sukket efter bolig, hvor drømmen gik i opfyldelse. For begges vedkommende gør det sig gældende at de har været aktive i boligjagten, M har længe skrevet om huse der enten var for små eller for store, for dyre eller for nedslidte, for øde eller for triste, men kig selv hos hende og se glæden og stoltheden boble ud af skærmen. MUM har også sukket efter hus, og især have siden hun flyttede, og forleden da hende og Fyrbøderen afleverede ungerne, sad vi og spiste frokost i haven, da hendes telefon ringede. Det var en husudlejer der ville virkeliggøre drømmen. Selvfølgelig havde hun også brugt energi og tanker på at få det til at ske, men hvad hvis hun ingen sten havde kastet i vandet?

Er der ingen smalle steder? Ingen områder man ikke kan synkronisere sig ud af?

Som jeg ser det, er konkurrence det eneste sted synkroniteten sættes ud af kraft. For det er da klart at hvis alle landshold siger de vil vinde VM så må mange gå skuffede derfra. Alle ryttere kan ikke vinde Tour de France osv. Alligevel er der mange eliteidrætsfolk der udtaler at vilje er vejen til sejr. Det tror jeg der er mere om end det umiddelbart lyder som. Dem der vinder et VM eller vinder et Tour de France har bare startet deres visualisering i en meget ung alder, og så arbejdet meget målrettet på det. Ingen vinder uden at have viljen, eller ønske med. I konkurrence kan der dog kun være en vinder, og derfor er der også en masse målrettede, fokuserede og visualisrende mennesker der bliver nummer to eller værre...
Og hvorfor forholder det sig så således?
Fordi konkurrencens indhold er at tage fra de andre. At vinde. At besejre. At sørge for at græsset er grønnest på egen side af hækken!
Men i stort set alle andre af livets forhold, der handler det jo ikke om at overgå, men om at opnå, eller udfylde sit potentiale. Jeg skal ikke have en flottere have end naboen. Men hvis jeg ønsker mig en flot have, så får jeg det!

Få gode, nemme råd til at hjælpe synkroniteten på vej.

1. Vær ikke nærig. Del med venner, naboer, familie. Betal de tre kroner som den gamle dame foran dig i Netto mangler i kontanter fordi hun ikke kan finde ud af at bruge dankort og kun har kontanter. Lad hende ikke lægge en mælk tilbage eller undvære billedbladet.
2. Vær hjælpsom og hensynsfuld. Det går nok.
3. Vær åben. Synkroniteten arbejder ad snirklede veje, så du skal øve dig i at se muligheder.
4. Vær ikke beskeden. Tillad dig selv at gå efter de vildeste drømme.
5. Skriv, sig, syng, brodér det du ønsker dig. Verbalisering og visualisering er med til at hjælpe dig med at nå dine mål og opfylde dine ønsker.
6. Hav tålmodighed. Nogle ønsker er længe undervejs om at gå i opfyldelse, men jo mere man arbejder for sagen, jo tættere kommer man målet.
7. Notér når noget lykkes. Sæt et flueben på ønskesedlen. Du vil blive overrasket over vores selvforstærkende det er. Når man ser ønsker gå i opfyldelse, så ønsker man sig mere. Af det hele.

Er det bare tilfældigheder?

Ok, så har jeg fortalt personlige historier, og er du skeptisk, så sidder du måske med fornemmelsen af, at det da vist bare er tilfældigheder? Okay! Lad os ikke spilde en herlig sommerdag på at ordkløves, kald det bare tilfældigheder. Jeg kalder det ringe i vandet, for at blive i det sprogbillede fra indledningen. Og for der kommer ringe i vandet, skal man altså kaste en sten, så hvis du f.eks. drømmer om at bo i et glashus, kast en masse sten!

Jeg ville ønske, at du gider skrive en kommentar om, hvad du ønsker dig. Har jeg lige det, du mangler til overs, eller bare et godt råd, så er det dit!

God sommerdag ønskes I alle herfra

14 kommentarer:

  1. Det gladeste indlæg ever!

    Jeg ønsker mig et godt job.

    SvarSlet
  2. Jeg ønsker at Flo får et godt job, samt at jeg får et godt velbetalt job jeg elsker med gode kollegaer samt en rar chef.

    SvarSlet
  3. @Flo og Morf - Consider it done! Måske ikke i dag eler i morgen, men forsøg at sætte lidt flere ord på. Eller billeder. Hvis I er ambitiøse nok, så lykkes det! Mine fingre er krydset for jer...

    SvarSlet
  4. JO - selvklart tror jeg på synkronitet !
    Eller skæbnen, som jeg også kalder det. Og her tænker jeg jo ikke på skææææbnehistorier fra Ude & Hjemme, men nogen der mar mistet begge arm og ben i en trillebørsulykke eller noget. Men mere på at hvis vi passer skæbnen godt, kommer godt igen til os.

    Kartoffel-kartoffel, jeg siger det samme som dig, bare på en anden måde ;-)

    SvarSlet
  5. @Missfryd - Godt at høre. Jeg tror vi har ret. Jeg ville nu gerne have at du i indlæggets anledning udtrykte et ønske - om det så bare er godt vejr i morgen...;-D

    SvarSlet
  6. Jeg ønsker mig at mit hus snart bliver solgt.. Fordi puha hvor ville det bare gøre alting så meget nemmere.. Så nu er det udtalt, skrevet og delt med verden. Jeg venter spændt på noget synkronitet;)

    SvarSlet
  7. @LMP - Det skal du få! Husk at der er ting man kan gøre for at hjælpe synkroniteten på vej. Jeg er ikke ekspert i boligsalg (hvis du læser min blog fra før 1.4.09. vil du se at jeg i 11/2 år havde to huse, og tabte masser af forventet overskud på det der blev solgt), men jeg tror på at rent, ryddet og rart er med til at få evt. købere til at kunne se muligheder. Smid lidt ud i dag, gør lidt rent i morgen og indret et "super-hjørne" imorgen. Om ikke andet er det med at nyde det mens du SKAL bo der!

    SvarSlet
  8. Apropos tagvinduer - skal du bruge flere?

    Og så ønsker jeg mig et job som regnskabselev - helst i Århus C. Tak.

    SvarSlet
  9. @Puk - Ja faktisk skal jeg bruge 2 mere. Har du nogle? Jobbet...? Nu har du i hvertfald skrevet det her, men prøv at lave en grundig beskrivelse af det. Evt. en række indlæg hvor du mere præcist beskriver drømmejobbet, brug billeder, beskriv kollegaer og er du fræk, så skriv lidt om lønnen. Hvem ved, måske der sidder en der læser din blog og mangler en regnskabselev der ikke er bange for at tage initiativ? Mine fingre er krydset for dig!

    SvarSlet
  10. @Puk - og iøvrigt har jeg glemt at nævne at ALLE der bidrager til orangeriet, materielt eller manuelt er selvskrevne til rejsegildet/indvielsesfesten!

    SvarSlet
  11. Hej DFO.
    Jeg har Alkymisten af Paulo Coelho som inspiration. Ordene er forskellige men meningen den samme som din synkronitet.

    Jeg ønsker mig et godt liv!

    :-)

    God søndag!

    SvarSlet
  12. @Flora - Jamen det håber ja så du får. Som jeg ser det er et godt liv en meget bred pensel at male med, så jeg håber du selv har et mere specifikt billede af hvad det vil sige, men ellers kan du måske finde inspiration i de syv råd i mit indlæg? Alkymisten...? Sådan en der jager opskriften på evigt liv, guddommelig indsigt og lave kviksølv til guld? Lyder lidt som en spændende blogger;-D

    SvarSlet
  13. En maler har brede pensler, smalle pensler, små og store, runde, ovale og firkantede, alt efter hvad der skal males.
    Jeg har et kæmpe lærred, som skal farvelægges, og alle penslerne er i brug.

    Jeg glemte før at komplimentere dig for de synkrone indlæg. De er gode!

    Alkymisten er blandt andet sådan en, der jagter evigt liv. Fordi det er hans drøm.

    Jeg må ud til vandet - koger over om lidt!

    God arbejdslyst i orangeriet.

    SvarSlet
  14. @Flora- Jeg vil glæde mig til at høre mere...

    SvarSlet