lørdag den 14. februar 2009

Er gult lys nok?

For et år+det løse siden var SHM og jeg på jagt sammen. Vi var på boligjagt - og havde valgt vores revir. HORSENS! Vi var erfarne boligejere med både lejligheder og husejerskaber bag os. 7 år med selvbyg på landet havde givet os den nødvendige ekspertise. Med en kenders blik kasserede vi alle oplagte 'skud' med begrundelser vi end ikke havde fantasi til dengang. Eller rettere dengang var vores fantasi bedre tunet til at se muligheder end forhindringer. Men nu var vi kritiske. Det var vores tur til at være besværlige.
- Der skal nyt køkken
- Det er lige lidt for småt
- Der skal nyt tag
- Der skal ny trappe
- Det vender forkert i forhold til solen
- Det ligger forkert i forhold til byen
- Nabohuset er ikke pænt at se på
- Postkassen stinker
- Haven skal asfalteres
- Vores fuglebad vil kede sig
Okay nu bliver det for pjattet, men alligevel. Vi var kræsne, trætte af at bygge selv, vidste hvad vi ville have, men ikke om det fandtes.

Det gjorde det. En dag (da vi skulle kigge på hus nummer 18, 19 og 20) fandt vi endelig et perfekt hus. Alt var perfekt, sollys, huset stil, belligenhed og pris (det kostede 300.000,- mindre end alle de billigste vi havde kigget på), tilgengæld var det lige 40 kvadratmeter større. VUPIT forblændelsesbrillen kom på...
- Der skal nyt tag på, men det går nok
- Det er lidt skævt at se på, men det er charmerende
- Gulvene er godt nok skæve, men pæne
- Haven er lille, men hyggelig
- Køkkenet er godt nok lille, men det burde man alligevel rykke

Nu mange dage efter må vi erkende at vi ikke har bestilt andet end at renovere siden vi flyttede ind. Kloaker på begge sider, kældergulv med fliser, kælder i vaskekælder med afløb, vælte væg mellem to stuer, nyt tag, skur i haven, og meget meget mere. OG vi er ikke engang startet. Nyt køkken og nyt soveværelse venter forude (vi sover på to campingsenge og har gjort det i 11 måneder!)

Desværre er vi løbet tør for penge. Vi har stadig hus på Falster, og der er intet der tyder på det ændrer sig. Derfor er de opgaver der er gratis (eller næsten gratis, SHM siger man skal gange alt jeg siger med pi) røget opad på listen. De skæve stuegulve har længe irriteret mig, og særligt i vores karnap er den helt gal.
Det føles som at gå på en Atlanterhavsfærge i høj søgang. At sætte møbler der ser åndsvagt ud. Det er svært at afgøre om de står på gulvet eller er skruet op på væggene. Så efter nøje overvejelser, har jeg udtænkt at lave en 'briks', som skulle kompensere for jordskælvet i nordfløjen. SHM var meget imod fra start.

(SHM - skeptisk) Tror du ikke det bliver meget tungt?

(Mig - selvsikker) Overhovedet ikke! Det bliver drønflot, hyggeligt, alle tiders læsekrog (indsæt selv flere powerwords)

(SHM - 'opbakkende') Jeg synes altså stadig det er synd! Den karnap er simpelthen så hyggelig!

(Mig) Trust me, det bliver briksen også.

Nu har jeg fået gult lys, og det er nok, så jeg er startet. Læsekrogen er i gang. Jeg har endda 'indtænkt' at tilføje et par kontakter, så der også bliver lys at læse ved! Jeg synes det tegner godt, men nu har jeg travlt. SHM har venter nemlig på en bog hun snart får hjem, som skal læses ASAP, der skulle læsekrogen gerne være færdig. Bemærk iøvrigt at vindueskarmene udvides så der bliver plads til et glas rødvin eller en kop 'klaffe'/te...

































Og der skal da lige et billede med den anden vej, så man kan høre kaminildens knitren og stirre ind i lejrbålet, mens man klimter på en guitar og drikker rødvin...














Så meget for det indendørs. Et Billede Om Dagen Om Forårets Komme er afløst af Nogle Billeder En Gang Imellem I En Tid Der Ikke Helt Kan Bestemme Sig.































7 kommentarer:

  1. Det er meningen at briksen males hvid, men foreløbig udstråler det ubehandlede træ bare lidt 70'er-agtig stemning på den ikke fede måde. SHM siger at det ligner en halvfærdig sauna;-)

    SvarSlet
  2. Hvor ser det hyggeligt ud. I min verden er det helt klart et grønt lys!

    SvarSlet
  3. Tak AB.

    Jeg er også selv meget godt tilfreds, og nu er der ihvertfald et sted i vores skæve hus, som er lige;-D

    SvarSlet
  4. Tja.. Min far ville have sagt: "Selv en skæv kan pisse lige"
    Godt arbejde, du.

    SvarSlet
  5. Eller også ville han have sagt: Bunden er nået! og have haft ret. Briksen udligner det skæve gulv...

    SvarSlet
  6. Det blev da meget godt. Sauna eller ej, jeg tror man ligger og læser ret godt der.
    Vi har også en karnap, og ar faktisk flirtet med tanken om at bygge en briks der.
    Jeg må vise billedet til supermand.

    Kh Maria.

    SvarSlet
  7. Ja gør det, og kom evt. forbi og kig? Jeg kan forstå på SHM at det ikke er den helt store omvej;-D

    SvarSlet